Realfag

Realfag er en samlebetegnelse for fag som matematikk, fysikk, kjemi, biologi, astronomi, geofag og informasjonsteknologi. Felles for disse fagene er at man bruker naturvitenskaplige arbeidsmetoder; alle resultater skal bevises ved hjelp av systematiske eksperimenter, utstyr og metoder. For å øke kompetansen på realfag må vi bli mer bevisst i jobben vi gjør, og dette bør startes i barnehagealder. Vi skal øke barn og unges læring og motivasjon i matematikk og naturfag.

HVORDAN SKAL VI JOBBE SYSTEMATISK MED REALFAG I BARNEHAGEN?

Personalet skal ha en felles forståelse, en tanke og en plan for hvordan vi skal jobbe med
realfag. Vi skal være undrende, nysgjerrige og lekende sammen med barna. Et
engasjert og undrende personal er viktig.

Målet er at vi skal engasjere barna til undring og nysgjerrighet for tall og tallrekker, mål og målenheter, naturen rundt oss, fenomener, eksperimentering osv.
Realfag i barnehagen skal være «lek-basert» læring. Vi må se og legge merke til hvordan barna
bruker realfag i hverdagen. Barnehagen har godt med utstyr/hjelpemidler som er organisert slik at det er lett tilgjengelig.