Tegn til tale

Tegn til tale er et hjelpemiddel som kan brukes overfor mennesker som av ulike årsaker har problemer med å kommunisere med omverdenen, for eksempel barn med tale- og språkvansker eller nedsatt hørsel.

Norsk med tegnstøtte: hjelp i kommunikasjon og redskap for å stimulere språkutvikling

Norsk Med Tegnstøtte (NMT), også omtalt som tegn-til-tale, er basert på norsk talespråk med visuell støtte. Tegnene som brukes, er i stor grad basert på tegn hentet fra norsk tegnspråk. NMT er ikke et eget språk, men støtter opp om talespråket. En slik bruk av tegn kan også ha ulike funksjoner. For mennesker med en hørselsnedsettelse kan tegnene fungere som en støtte for å oppfatte enkeltord.

Enkelttegn brukes også som en støtte for selve forståelsen av det som sies. Mange personer med en forsinket språklig utvikling kan ha nytte av en visualisering av kjerneord i det som sies, men da som støtte for forståelsen og ikke for den hørselsmessige oppfattelsen av ordet. For mange kan det også i en fase være lettere å gjøre et tegn enn å si ordet.

NMT er et hjelpemiddel som kan brukes overfor mennesker som av ulike årsaker har problemer med å kommunisere med omverdenen. Det er et supplement og ikke et alternativ til talen, der målet alltid vil være å utvikle talespråket. Dersom talen allikevel ikke utvikles som forventet, har man samtidig sikret barnet en alternativ kommunikasjonsform.

Tegn til tale kan være en ressurs for alle barn, enten de er hørselshemmet, har språkproblemer, er for små til å ha utviklet talespråk eller er fremmedspråklige. Et lite barn skjønner mye og har mye på hjertet, uten at det har ord til å fortelle om dette. Tegn lar små barn komme i gang med kommunikasjon før de klarer å bruke talespråk.

Til en støtte i arbeidet vil vi:

• Kurs for hele personalet i Tegn til tale - 9. januar 2020
  • Nytt ordtegn hver uke som hele barnehagen øver på
  • Øve daglig på å bruke tegn.
  • Litteratur