Ny i barnehagen

Når barnet begynner i barnehagen.

Foreldre/foresatte vil motta informasjon fra barnehagen der det står litt om rutiner, oppstarten og avdelingen som barnet skal begynne på.

I samarbeid med foreldrene ønsker vi å legge tilrette for at barnet skal få en trygg og god start i barnehagen. Vi tilpasser rutiner og organiserer tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablerer relasjoner og knytter seg til personalet og til andre barn. Vi vil sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære.

Dere foreldre/foresatte kan gjerne være i barnehagen, også i tiden etter oppstart, men når dere først har sagt at dere skal gå er det viktig at dere går, slik at avskjeden ikke dras ut. Dette blir mer forutsigbart for barnet. Er barnet i lek er det viktig at dere får oppmerksomhet slik at barnet vet at du går. Dette er med på å skape trygghet for barnet. En kosebamse, en smokk eller noe som er kjent for barnet kan være fint å ha med.

Er dere urolig for hvordan det går med barnet etter at dere har gått, kan dere sende sms eller ringe for å høre om barnet har det bra. Samarbeid mellom foresatte og barnehagen er svært viktig slik at vi sammen kan legge tilrette for barnet deres på en best mulig måte.