Språkløyper

Hva er Språkløyper? Språkløyper er en nasjonal strategi for språk, lesing og skriving igangsatt av Kunnskapdepartementet.

Virkemidler

Språkløyper har tre virkemidler for å oppnå målsetningen om å bedre barns språk, lesing og skriving:

1. Gratis, nettbaserte kompetanseutviklingspakker til bruk i den enkelte skole og barnehage.

2. Gratis oppstartsamlinger for personell i barnehager og skoler som skal bruke disse.

3. Muligheten til å bli språkkommune, som blant annet gir støtte til lokalt utviklingsarbeid.

Lesesenteret har sammen med Skrivesenteret ansvaret for å drive Språkløyper og produsere det faglige innholdet i kompetanseutviklingspakkene, som ligger her på nettsiden sprakloyper.no. Det hentes også inn kompetanse fra andre nasjonale sentreStatped og andre.

Oppbygning og innhold

Kompetanseutviklingspakkene skal brukes til felles, profesjonell kompetanseutvikling på den enkelte arbeidsplass, og ledes lokalt av ledere og ressurspersoner. Hver slik pakke består av mellom fire og ti økter på 40-60 minutter som brukes med ca fire ukers mellomrom.

I hver økt finnes det fagstoff i form av filmer eller tekster og varierte oppgaver for personalet. Mellom øktene skal personalet prøve ut noe av det som er presentert og dele erfaringer først i neste økt. I hver økt blir det angitt tid og arbeidsmåter, så det er mulig å lede arbeidet med kompetanseutviklingen uten kompetanse når det gjelder språk, lesing eller skriving.

I løpet av 2018 var det over 60 kompetanseutviklingspakker med ulike tema å velge mellom. Dette gjør det mulig å skreddersy utviklingsarbeidet til den enkelte barnehage og skole og gjerne også mindre grupper på skolene; for eksempel de som arbeider med begynneropplæring eller lærere i yrkesfaglige studieprogram.

Fokusgrupper

Strategien gjelder alle barn, men har fem grupper som får ekstra oppmerksomhet:

Minoritetsspråklige, gutter, barn med språkvansker, elever med lese- og skrivevansker og elever med stort læringspotensial.

Oppstartsamlinger

Hver vår i perioden strategien foregår, arrangeres oppstartsamlinger for å informere og inspirere de som skal lede samlingene.

I 2018 var oppstartsamlingene for barnehage, barnetrinn og ungdomstrinn/videregående arrangert ni steder i Norge i april.

I fjor deltok over 1500 personer på sju slike regionale samlinger.

Overgang barnehage-skole

I tillegg er overgangen mellom barnehage og skole viet en egen kompetanseutviklingspakke. Denne er tenkt brukt i kommunene, i samlinger for de som arbeider med de eldste i barnehagen og de yngste i skolene.

For ledere og ressurspersoner i kommuner som jobber med overgangen fra barnehage til skole arrangeres det også overgangssamlinger om høsten, rundt november. Invitasjon til alle oppstartsamlinger sendes kommuner og fylkeskommuner.

Språkkommune

Harstad kommune er  språkkommune og kriteriet for å bli språkkommune er å ha utfordringer innen språk, lesing og/eller skriving. De utvalgte kommunene får økonomisk tilskudd som skal brukes til å etablere og drifte lærende nettverk, samt veiledning og støtte av Utdanningsdirektoratet, Lesesenteret og Skrivesenteret, gjennom halvannet år.

Link til språkløyper https://sprakloyper.uis.no/