• Betaling for en plass i barnehage kan ikke være høyere enn en maksimalgrense som fastsettes årlig. Dette gjelder alle typer barnehager, uavhengig om de er offentlige eller private. Maksimalgrensen blir fastsatt i Stortingets årlige budsjettvedtak.

Betalingsbetingelser

• Foresatte med mer enn ett barn i barnehage, får reduksjon i foreldrebetalingen. Dette gjelder uavhengig av om barna går i forskjellige barnehager, og i barnehager med forskjellige eiere.
  • Foreldre skal tilbys minimum 30 prosent søskenmoderasjon i foreldrebetaling for 2. barn. For det tredje barnet og eventuelt flere barn, har Stortinget vedtatt gratis barnehageplass fra høsten 2023.
  • Det gis ikke søskenmoderasjon på kostpenger
  • Søskenmoderasjon gis til barn med samme bostedsadresse
  • Familier med lav inntekt kan søke om redusert foreldrebetaling. Søknad på Harstad kommunes hjemmesider. Du logger inn i visma.no med IDporten for å søke. Ditt skatteoppgjør eller skattemelding hentes direkte fra Skatteetaten når du søker.
  • Ordningen med friplass i barnehage har opphørt. Hvis du har behov for å få vurdert søknad om økonomisk hjelp til barnehageplass utover redusert foreldrebetaling, må du ta kontakt med NAV Harstad.

Se også Foreldrebetaling for barnehageplass og moderasjonsordninger (udir.no)