Lekens betydning

Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek. At barnet leker er i seg selv et sunnhetstegn. Leken stimulerer ulike sider av barnets utvikling, både språklig, sosial og motorisk. Leken er med på å utvikle kreativiteten og evnen til å løse problemer. Gjennom lek og eksperimentering lærer barnet masse om hvordan verden fungerer.

Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Vi skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve mestring, glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre.

Personalet skal:

• Organisere rom, tid og lekemateriale for å inspirere til ulike typer lek
  • Bidra til at barna får felles erfaringer som grunnlag for lek og legge til rette for utvikling av leketemaer
  • Fremme et inkluderende miljø der alle barna kan delta i lek og erfare glede i lek
  • Observere, analysere, støtte, delta i og berike leken på barnas premisser
  • Veilede barna hvis leken medfører uheldige samspillsmønstre
  • Være bevisst på og vurdere egen rolle og deltakelse i barnas lek
  • Ta initiativ til lek og aktivt bidra til at alle kommer inn i leken.

Leken har en sentral plass i barnehagen og er en naturlig del av barnas hverdag. Barn leker fordi de har lyst, og vi kan vi si at lek er den grunnleggende livs- og læringsformen barna kan uttrykke seg igjennom.

Barn tilbringer store deler av dagen sin i barnehagen. I den tiden de tilbringer der er det barnehagen som skal gi barna de gode lekemulighetene slik at de kan trives, lære og utvikle seg.