Kongleklubben

Alle barna som begynner siste år i barnehagen før skolestart, er i "Kongleklubben". I vår barnehagen er 5 og 6 åringene organisert i en egen gruppe. De har faste samlinger annenhver mandag fra ca. kl. 10.00-14.30.  Målet med denne gruppa er barna skal få de beste forutsetninger for å mestre samt å oppleve overgangen til skole på en positiv måte og god måte.

Vi skal ha fokus på samarbeid, selvstendighet, lære å ta hensyn til hverandre og få varierte erfaringer.
Språklige, motoriske og sosiale ferdigheter skal innøves og med vesentlig fokus på egen opplevelse av mestring.

"Kongleklubben" vil ofte ha tilholdssted i barnehagens lavvo. Vi vil tilby varierte aktiviteter som leker, gå  turer, klatre, spikke, sage, fotografere, ake og gå på ski. Vi har mat med oss og noen ganger lager vi varmmat ute. I tillegg vil vi ha turer for å bli kjent i nærmiljøet og besøke noen bedrifter.

Barnehagen har tursekk til alle barna som de bruker på Kongleklubbturene. Sekken inneholder et sitteunderlag og en vannflaske. Barna skal også ha skiftetøy liggende i sekken.
Foreldre/foresatte ordner en pose med ekstra votter, stillongs, sokker og en genser de kan kle på seg om de er våt eller kald, dette ligger fast i sekken.

Språklig forventes det at barna kan utrykke seg forståelig, fortelle hva de har opplevd og være i stand til å følge språklige instruksjoner. Motorisk forventes det at barna har kontroll over egen kropp, kan bevege seg i ulendt terreng og utfordre seg selv. Mye av barns læring foregår når de er i aktivitet, har det gøy og bruker kroppene sine. Av den grunn vil kongleklubben legge vekt på aktiviteter der vi er fysisk aktive.

Førskolebarna har også  en egen aktivitetshefte, "Trampoline" som de jobber med i grupper. Trampoline aktivitetshefte er laget for 5-åringene i barnehagen og er revidert etter ny rammeplan for barnehagen (R-17). I aktivitetsheftet møter barna elefanten Trampoline i ulike situasjoner, og det legges vekt på lek og læring, undring og refleksjon, språkstimulering og begrepsforståelse. Heftet er inndelt i temaene Meg og deg, Mønster, Former, Måling, Tall, Plassering, Sortering, Stavelser, Rim, Symboler og Bokstaver.

Barna skal kunne vurdere hvilke klær en velger tilpasset værforhold. Likeledes at de er selvhjulpne i forhold til påkledning og toalettbesøk. De skal òg lære seg å ta vare på sine egne klær og tursekker.
Vi mener det er viktig at det legges opp til aktiviteter der barna opplever glede og mestring.

Kongleklubben har som oppgave å ordne til salgsbodene og stå for loddsalget under Forut aksjonen.
Hver vår drar Kongleklubben avslutningstur til Grøtavær med tur ut til Burøya.

Sommerfesten som vi har i barnehagen i juni, er også avslutningsfest for førskolebarna, der får alle tildelt en hilsen med blant annet minnepenn med bilder fra årene i barnehagen.