Livsmestring og helse

Barnehagen ønsker å ha et spesielt fokus på livsmestring og helse. Vi ønsker å støtte barna i å møte motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. Å fremme livsmestring handler til dels om å legge til rette for at mennesket får utvikle en sunn fysisk og psykisk helse. I dette arbeidet er det viktig å vite hva som grunnleggende for barns vekst og utvikling.

Livsmestring og helse
Rammeplanen beskriver livsmestring som barnas psykiske og fysiske helse, samt forebygging av krenkelser og mobbing. I arbeidet med barns livsmestring blir det derfor viktig å fremme psykisk helse og forebygge psykiske vansker og lidelser. Vi legger til grunn at livsmestring først og fremst handler om de positive kreftene i barns liv og at god barnehagekvalitet vil fremme livsmestring. Positive erfaringer sammen med nærværende voksne og andre barn fremmer trivsel og livsglede her og nå, samtidig som de bidrar til robusthet og motstandskraft som gjør barna bedre i stand til å tåle livets opp- og nedturer.

Gode relasjoner
Gode relasjoner fremmer barns psykiske helse og livsmestring. Relasjoner handler om å dele noe følelsesmessig sammen med andre. Små barn har et grunnleggende behov for tilknytning til sine nære omsorgspersoner, og når de begynner i barnehagen vil de knytte seg til en eller flere av de ansatte.

Sensitivitet, anerkjennelse og gjensidighet er sentralt for utviklingen av gode relasjoner. Det innebærer å være der barna er, fange opp deres uttrykk, signaler og behov, gi barna tilpassede reaksjoner, samt at samspillet med barna er preget av hver sin tur i flere omganger.

Når barn har det bra og trives, vil de vise mye positive følelser som for eksempel glede, interesse og lykke Positive følelser har nær sammenheng med både psykisk og fysisk helse, samt fravær av negative følelser. Positive følelser i barndommen bidrar til trivsel og velvære, og til bedre mestring av senere utfordringer.

Til en støtte i arbeidet vil vi bruke:

• Boken«Livsmestring i barnehagen - " Å bære sin egen bagasje» av Line Melvold.
  • Forelesning/kurs med Katrine Ask -" Livsmesting i barnehagen"
  • Forelesning/kurs med Line Melvold - "Å bære sin egen bagasje"
  • Forelesning med Ole Morten Moursund - Stine Sofie Stiftelsen, "Modig, kompromissløs og alltid på barnas side"
  • Forelesning med Line Melvold - "Livsmestring - samarbeid om barnets beste"
  • Forelesning for foreldre/foresatte med Line Melvold- "Livsmestring - Hva bør foreldre vite om psykisk helse i barndommen".